Przepisy amatorskiej rywalizacji sportowej PZKB
Rozdział I
§ 1
Postanowienia ogólne
Rodzaje zawodów kick-boxingu rozgrywane pod egidą Polskiego Związku Kick-boxingu:
-
strefowe, ogólnopolskie i regionalne turnieje seniorów w regulaminie semi-contact i light-contact;
-
ogólnopolskie turnieje kwalifikacyjne full-contact;
-
gale full-contact, light-contact, semi-contact;
-
turnieje low-kick;
-
turnieje i mecz międzynarodowe;
-
Puchar Polski full-contact, semi-contact i light-contact;
-
Mistrzostwa Polski Młodzików, Juniorów Młodszych, Juniorów, Młodzieżowców, Seniorów i Kobiet w formułach full-contact, semi-contact, light-contact, formach przy muzyce i low-kick.
§ 2
W zawodach sportowych PZK-b /mogą startować/ startują zawodnicy i zawodniczki spełniający poniższe warunki:
-
/ważne badania lekarskie/ posiadają potwierdzenie zdolności do udziału w zawodach z przychodni sportowo-lekarskiej;
-
posiadają stopień szkoleniowy kwalifikujący do udziału w danych rozgrywkach kick-boxingu;
-
posiadają ważną licencję PZK-b;
-
/potwierdzoną przynależność klubową/ należą do klubu członkowskiego PZK-b.
Rozdział II
§ 3
Warunki techniczne zawodów
-
Pole walki w semi- i light-contact ma wymiary 8 m x 8 m.
-
Walki semi-contact i light-contact /mogą odbywać się/ odbywają się na parkiecie lub na macie (tatami).
-
Walki full-contact i low-kick odbywają się tylko na ringach bokserskich o standardowych wymiarach.
-
Pole walki oraz ring muszą być wyposażone w 2 stołki, kubki, 2 wiadra z czystą wodą, 2 wiadra na brudną wodę, gong (lub gwizdek), tablicę punktową (tylko semi-contact) i 2 stopery.
-
Walki podczas Mistrzostw Polski w formule semi-contact i light-contact trwają jeden dzień.
-
Walki podczas Mistrzostw Polski w formule full-contact trwają jeden dzień lub dwa dni, jeśli zawodnik musi stoczyć więcej niż 6 rund walk dziennie.
-
W przypadku gal zawodowych, zawodnik może stoczyć tylko jedną walkę wielorundową w czasie trwania imprezy.
Rozdział III
§ 4
Ważenie zawodników i badania lekarskie
-
Ważenie zawodników i zawodniczek odbywa się w przeddzień zawodów o randze mistrzostw oraz co najmniej na 2 godziny przed pierwszą walką na innych zawodach, oraz w każdy dzień zawodów rangi Mistrzostw Polski.
-
Podczas ważenia /muszą być obecni/ obecni są 2 przedstawiciele Komisji Sędziowskiej.
-
Nie /istnieje pojęcie/ ma tolerancji wagowej dla zawodników i zawodniczek.
-
Zawodnik ważony oficjalnie jest tylko raz i uzyskana waga zapisywana jest do protokołu zawodów.
-
Zawodnicy mogą skorzystać z wagi przed oficjalnym ważeniem.
-
Na oficjalną wagę zawodnik zgłasza się w stroju do walki, z książeczką lekarską, licencją zawodniczą (semi-, light-, full-contact w zależności od formuły toczonych walk).
-
Badania lekarskie dla zawodników kick-boxingu są ważne 3 miesiące i muszą być potwierdzone przez Przychodnię Sportowo-Lekarską w książeczce sportowca-zawodnika. Ważność ich potwierdzają 2 pieczątki (imienna lekarza sportowego i nagłówkowa przychodni sportowo-lekarskiej).
Uwaga: nieczytelne, przekreślone lub poprawione daty i podpisy unieważniają badania lekarskie.
-
Zawodnik może startować tylko w tej kategorii wagowej, jaką wykaże waga.
Rozdział IV
§ 5
Strój do walki
-
Strojem zawodnika jest: bluza z pasem lub koszulka z krótkim rękawkiem, sięgające do kostek, proste i luźne spodnie. Zawiązany pas zgodnie z posiadanym stopniem szkoleniowym/ mistrzowskim. Dozwolone są napisy na koszulce (bluzie) - muszą one być związane z kick-boxingiem lub macierzystym klubem zawodnika. Dopuszcza się napisy reklamowe na nogawkach spodni.
-
W regulaminie full-contact zawodnicy walczą z gołym torsem.
-
Obowiązkowy sprzęt do walki:
-
rękawice (elastyczne i sprężyste) o wadze 10 uncji - waga rękawic musi być wyraźnie zaznaczona - dla zawodników i zawodniczek walczących we wszystkich kategoriach wagowych; muszą one całkowicie zakrywać palce, dłoń i nadgarstek;
-
protektory na stopy: muszą być miękkie i elastyczne, całkowicie zakrywać stopę (1 cm dłuższe od palców), piętę i kostkę;
-
kask z elastycznej skóry lub tworzywa zakrywający głowę z boków, z tyłu i z góry (w galach zawodowych dopuszcza się jego używanie w formule full-contact);
-
ochraniacze na zęby /są konieczne - wykreślić/;
-
miękkie ochraniacze piszczeli (bez metalowych, drewnianych i innych twardych elementów);
-
suspensor - ochraniacz podbrzusza /obowiązkowo musi być - wykreślić/ nakładany na spodnie;
-
dozwolone i zalecane są miękkie ochraniacze klatki piersiowej, przedramion, łokci i kolan.
-
Ręce można owijać bandażem o max długości 250 cm i szerokości 5 cm.
-
Sprzęt nie może stwarzać zagrożenia dla zawodnika i jego rywala. O jego dopuszczeniu decyduje sędzia.
Rozdział V
§ 6
Upomnienia i kary
- Przed i po walce zawodnicy są zobowiązani do gestu sportowej rywalizacji poprzez dotknięcie się rękawicami.
- Za nieprzestrzeganie reguł walki zawodnik może otrzymać upomnienie, ostrzeżenie, minus punkt i zostać zdyskwalifikowanym.
- Upomnienie następuje w przypadku niegroźnego i nieumyślnego przewinienia.
- Ostrzeżenie otrzymuje zawodnik po uprzednim zwróceniu uwagi. Można udzielić ostrzeżenia bez upomnienia w przypadku przewinień grożących zdrowiu przeciwnika, względnie wpływających na przebieg i wynik walki. Dotyczy to szczególnie:
- pochylania głowy w ataku, atakowania głową, odwracania się;
- zadawania ciosów w kark, nerki, poniżej pasa, w tył głowy i tułowia;
- nieczystą walkę (pchanie, klinczowanie, faule, itp.);
- zadawanie ciosów z niekontrolowaną siłą w formułach semi- i light-contact;
- nie sportowe zachowanie zawodnika lub sekundanta;
- opuszczenia przez zawodnika pola walki;
- nie zadania 6 technik nożnych w rundzie w walce w formule full- i light-contact (mniej niż 6 technik nożnych w rundzie - ostrzeżenie, mniej niż 12 technik nożnych w dwóch rundach - punkt ujemny; mniej niż 18 technik nożnych w trzech rundach - dyskwalifikacja zawodnika).
Uwaga: w formule semi-contact wolno atakować w tył głowy przeciwnika oraz upadającego o ile nie było komendy "stop"; w formule full-contact ostrzeżenie jest jednoznaczne ze stratą 3 małych punktów.
-
Udzielenie trzeciego ostrzeżenia jest równoznaczne z otrzymaniem punktu ujemnego. W formule semi-contact zamiast punktu ujemnego, dodaje się jeden punkt /zawodnikowi przeciwnemu/ przeciwnikowi.
-
Ostrzeżenia (za faule i wyjścia poza pole walki) są sumowane w ciągu całej walki.
-
Przez opuszczenie pola walki przyjmuje się sytuację, gdy zawodnik co najmniej jedną stopą przebywa poza polem walki.
-
Dyskwalifikacja zawodnika następuje po (tzn. czwarta kara jest dyskwalifikacją):
-
wykorzystaniu limitu trzech kar;
-
bez ostrzeżenia, gdy zawodnik popełnił następujące przewinienie:
-
/ograniczające przeciwnikowi możliwość kontynuowania walki na skutek kontuzji/ wskutek niedozwolonej akcji spowodował kontuzję przeciwnika,
-
jeśli rywal po otrzymaniu nieprawidłowego lub silnego (w semi- i light-) ciosu nie jest zdolny do podjęcia walki przez 10 sekund (sędzia konsultuje decyzję z lekarzem);
-
jeśli sfaulowany zawodnik jest gotów walczyć przed upływem 10 sekund, jednak sędzia stwierdzi, że kontynuowanie walki może zagrażać jego zdrowiu (sędzia konsultuje decyzję z lekarzem); zawodnik, którego lekarz nie dopuścił do kontynuacji walki nie uczestniczy w dalszych walkach zawodów;
-
jeśli zawodnik uderzył po komendzie "stop"
-
kiedy sędzia nie zauważył nieprawidłowego ciosu (akcji) lecz zachowanie zawodnika wskazuje, że taki cios mógł być zadany; po konsultacji z sędziami punktowymi (bocznymi) może być udzielona dyskwalifikacja;
-
szczególnie niesportowe zachowanie zawodnika lub sekundanta (np. lżenie, przepychanie, wulgarne odzywanie);
-
gdy zawodnik wykazuje w walce brak umiejętności technicznych.
-
Jeżeli sędzia ringowy (prowadzący) uzna dyskwalifikację za konieczną konsultuje decyzję z sędziami, którzy mogą nie zgodzić się z jego sugestią.
-
Zawodnik nie może otrzymać kary i punktu za akcję jednocześnie.
-
Kary pokazuje się zawodnikowi i sędziom w następujący sposób:
-
ostrzeżenie: poprzez zatoczenie koła wyciągniętą ręką nad głową;
-
punkt ujemny: ruch dłonią po skosie w dół;
-
dyskwalifikacja: skrzyżowanie dłoni przed zawodnikiem.
Rozdział VI
§ 7
Lekarz sportowy
-
Przed rozpoczęciem zawodów lekarz /musi obejrzeć (zbadać)/ bada zawodników i potwierdza /swą akceptację/ zdolność do udziału w zawodach
w protokole.
-
podczas trwania zawodów lekarz /musi być/ jest obecny na sali w wyznaczonym przez organizatora miejscu. Organizator musi zapewnić dla lekarza dostęp do telefonu.
-
W przypadku kontuzji lub innych zdarzeń zagrażających zdrowiu zawodników sędzia prowadzący walkę konsultuje się z lekarzem, którego decyzja jest ostateczna.
-
Lekarz /musi podjąć/ podejmuje decyzję w czasie 2 minut.
Rozdział VII
§ 8
Limity wagowe i wiekowe zawodników
-
Młodzikiem jest zawodnik w wieku 13 - 14 lat (decyduje rok urodzenia - w 1998 r. są to roczniki 1985 i 1984).
-
Juniorem młodszym jest zawodnik w wieku 15 - 16 lat (decyduje rok urodzenia - w 1998 r. są to roczniki 1983 i 1982).
-
Juniorem jest zawodnik w wieku 17 - 18 lat (decyduje rok urodzenia - w 1998 r. są to roczniki 1981 i 1980).
-
Wprowadza się kategorię młodzieżową: zawodnik w wieku 19 - 20 lat (decyduje rok urodzenia - 1998 r. są to roczniki 1979 i 1978).
-
Seniorem jest zawodnik w wieku 19 - 40 lat (decyduje rok urodzenia).
-
Młodzik i junior młodszy ma prawo startu wyłącznie w gronie rówieśników.
Rozdział VIII
Regulamin rywalizacji sportowej Semi-contact
§ 9
Kategorie wagowe
-
Kategorie wagowe semi-contact mężczyzn: -57,0 kg, -63,0 kg, -69,0 kg, -74,0 kg, -79,0 kg, -84,0 kg, -89,0 kg, +89,0 kg.
-
Kategorie wagowe semi-contact kobiet: -50,0 kg, -55,0 kg, -60,0 kg, -65,0 kg, +65,0 kg.
-
Kategorie wagowe semi-contact juniorów: -48,0 kg, -51,0 kg, -54,0 kg, -57,0 kg, -60,0 kg, -63,0 kg, -67,0 kg, -71,0 kg, -75,0 kg, -79,0 kg, -81,0 kg, +81,0 kg.
-
Kategorie wagowe semi-contact juniorów młodszych i młodzików: -42,0 kg, -45,0 kg, -48,0 kg, -51,0 kg, -54,0 kg, -57,0 kg, -60,0 kg, -63,0 kg, -67,0 kg, -71,0 kg, -75,0 kg, +75,0 kg.
-
Kategorie wagowe semi-contact juniorek: -42,0 kg, -45,0 kg, -48,0 kg, -51,0 kg, -54,0 kg, -57,0 kg, -60,0 kg, +60,0 kg.
-
Kategorie wagowe semi-contact juniorek młodszych i młodziczek: -39,0 kg, -42,0 kg, -45,0 kg, -48,0 kg, -51,0 kg, -54,0 kg, -57,0 kg, +57,0 kg.
§ 10
Zasady walki
-
Przed rozpoczęciem walki zawodnik /musi podejść/ podchodzi do sędziego w celu zaakceptowania wyposażenia (nie może mieć założonych wisiorków, kolczyków, ozdób itp.)
-
Walki w formule semi-contact /powinny trwać/ trwają 2 x 2 minuty.
-
Czas walki może być zatrzymany na sygnał sędziego prowadzącego, w przypadku udzielania kar lub z powodu innych ważnych przyczyn (decyduje o tym sędzia prowadzący walkę). Nie zatrzymuje się czasu na przyznanie punktu. Sędzia w czasie walki nie może rozmawiać z zawodnikiem (chyba, że zatrzyma czas).
-
Zawodnik w narożniku może mieć 2 sekundantów, w tym jeden musi posiadać uprawnienia instruktora kick-boxingu.
-
W czasie trwania walki ww. nie mogą udzielać zawodnikowi wskazówek.
-
Zawodnik może poprosić sędziego prowadzącego o zatrzymanie czasu na poprawę wyposażenia. Sędzia może nie zezwolić na zatrzymanie czasu o ile uzna, że zawodnik chce odpocząć.
-
Za umyślne zatrzymywanie czasu zawodnik karany jest ostrzeżeniem.
§ 11
Dozwolone miejsca trafień
-
Głowa: twarz, boki, tył.
-
Tułów: przód i boki.
-
Nogi: podcięcia na ochraniacz stopy.
§ 12
Niedozwolone miejsca trafień
-
Góra głowy.
-
Tył tułowia: nerki, kręgosłup, kark.
-
Szyja, kończyny, stawy.
-
Poniżej pasa.
§ 13
Dozwolone techniki
-
Kopnięcia: proste, boczne, okrężne, ukośne, zahaczające, opadające.
-
Ciosy ręczne: proste, z dołu, sierpowe, grzbietem pięści bez obrotu.
-
Podcięcia na ochraniacz stopy.
Uwaga: Punkt przyznaje się gdy atakujący cały czas stoi, a atakowany dotknie podłoża inną częścią ciała niż stopy.
-
Dozwolone jest atakowanie upadającego, jeżeli sędzia prowadzący nie wydał komendy "stop".
-
/Ze względu na niebezpieczne uderzenia piętą, zawodnik wykonujący technikę nożną zahaczającą lub opadającą, musi ją wykonać stopą./ Dozwolone techniki nożne zahaczające lub opadające są wykonywane stopą (uderzenie piętą jest niedozwolone).
§ 14
Niedozwolone techniki i akcje
-
Inne niż w § 13. Unikanie walki, celowe opóźnianie walki.
Uwaga: za odwracanie głowy przez zawodnika, jego przeciwnik otrzymuje punkt.
-
Upadanie bez wyraźnej przyczyny
-
Jeśli zawodnik opuści planszę bez popchnięcia, kopnięcia, uderzenia otrzymuje wtedy ostrzeżenie, przy trzecim wyjściu otrzymuje punkt ujemny, a przy czwartym dyskwalifikację (liczbę wyjść poza obręb pola walki sumuje się w ciągu całego pojedynku).
-
Atakowanie z niekontrolowaną siłą.
-
Niesportowe zachowanie, szarpanie i popychanie.
-
Atakowanie, lżenie sędziów, oficjalnych przedstawicieli, trenerów przez zawodnika po zakończeniu walki.
§ 15
Zdobywanie punktów
- Zawodnik zdobywa punkt, jeżeli zadany przez niego cios był wykonany dozwoloną techniką w dozwolony obszar trafień z kontrolowaną siłą. /Sędziowie muszą rzeczywiście zobaczyć technikę uderzenia/ Sędziowie punktują jedynie dozwolone techniki i akcje przeprowadzone z kontrolowaną siłą. /Przyznawanie punktów opartych na usłyszeniu uderzenia jest niedozwolone/ - wykreślić (dot. regulaminu sędziowskiego). /Posługując się dozwoloną techniką należy wykonać ją tak, że zawodnik ma jeszcze zapas siły na jej wykonanie/ - wykreślić. Uwaga: wszystkie techniki muszą być wykonane z /"odpowiednią"/ kontrolowaną siłą; jednak te, które tylko dotykają lub ocierają przeciwnika nie są punktowane przez sędziów.
- Jeśli zawodnik wykonuje technikę z wyskoku, to musi wylądować wewnątrz pola walki i nie może wpadać ciałem na przeciwnika.
- /Będąc na zewnątrz pola walki przynajmniej jedną stopą nie zdobywa się punktów/ Zawodnik przekraczający pole walki nie zdobywa punktu.
- Punkty przyznawane są za:
- cios ręką - 1 pkt.
- kopnięcie na tułów - 1 pkt.
- podcięcie - 1 pkt.
- cios ręką z wyskoku - 1 pkt.
- niski rzut (przez biodro) - 1 pkt.
- kopnięcie na głowę - 2 pkt.
- kopnięcie z wyskoku na tułów - 2 pkt.
- kopnięcie z wyskoku na głowę- 3 pkt.
-
Jeśli zawodnik trafił czystą techniką przeciwnika, to sędzia podaje komendę "stop" i przyznaje punkt.
-
Przyznanie punktu sygnalizuje się wyciągniętą ręką ze stosowną liczbą palców.
-
Sędzia prowadzący walkę może przyznać punkt, jeżeli co najmniej 2 sędziów wskazało na zawodnika. W sytuacji gdy boczni sędziowie pokażą "nie widziałem techniki", a sędzia prowadzący walkę widział prawidłowo wykonaną technikę przez zawodnika, może przyznać odpowiednią ilość punktów.
-
Jeśli jeden zawodnik ma wskazania dwóch sędziów, a drugi trzech, wówczas punkty otrzymują obydwaj.
-
Jeśli sędzia nie uznaje techniki to krzyżuje ręce na dole.
-
Jeśli sędzia nie widział zadawanej techniki wówczas krzyżuje ręce na wysokości oczu.
-
Wyjście poza linię pokazuje się poprzez ruch dłoni w dół.
-
Technika zadana po gongu nie jest uznawana.
§ 16
Kontuzje i protesty
-
W przypadku kontuzji walka powinna być wst5rzymana na czas (do 2 min.) niezbędny dla lekarza do podjęcia decyzji.
-
Po usłyszeniu opinii lekarza sędzia prowadzący decyduje o karach i wznowieniu walki (uwaga: należy rozpatrzyć przyczynę zaistniałej sytuacji).
-
/Jeśli lekarz nie pozwala walczyć zawodnikowi z powodu kontuzji, to wygrywa nie poszkodowany zawodnik, o ile nie przekroczył przepisów, w przeciwnym wypadku wygrywa poszkodowany zawodnik/ W przypadku przerwania walki przez lekarza z powodu kontuzji zawodnika, wygrywa jego przeciwnik, o ile nie przekroczył przepisów.
§ 17
Sędziowie
-
Walkę prowadzi dwóch sędziów bocznych i jeden planszowy (środkowy).
-
Sędzia główny kontroluje stan planszy i obiektu akceptując je dla zawodów i jest odpowiedzialny za przestrzeganie reguł i przepisów.
-
Sędzia boczny kontroluje sprzęt i ubiór zawodników, sygnalizuje prowadzącemu wszelkie nieprawidłowości
-
Sędzia czasowy sygnalizuje początek i koniec rundy.
-
Sędzia sekretarz notuje punkty, przewinienia, sygnalizuje przewagę techniczną oraz wyczerpanie limitu kar.
-
Sędziowie wydają komendy w języku polskim lub angielskim.
§ 18
Werdykty
-
Zwycięstwo na punkty: /który zawodnik/ zawodnik, który zdobędzie więcej punktów regulaminowym czasie - wygrywa. Jeśli zawodnicy mają tyle samo punktów wprowadza się 1 minutę dogrywki, jeśli ta nie przyniesie rozstrzygnięcia zawodnicy walczą do pierwszego prawidłowego trafienia.
-
Zwycięstwo przez przewagę techniczną (jeśli różnica wynosi 10 punktów, np. 17 : 7).
-
RSC - sędzia /zabrania kontynuacji/ wstrzymuje walkę ze względu na zdrowie zawodnika (widoczne osłabienie, kontuzja, itp.).
-
Dyskwalifikacja, patrz § 7.
-
Walkower - po trzykrotnym wyczytaniu w ciągu 2 min. zawodnik nie stawia się na planszy.
-
Zwycięstwo przez poddanie przeciwnika - zawodnik ma prawo poddać się w dowolnej chwili podnosząc rękę do góry, sekundant ma prawo poddać zawodnika rzucając ręcznik na planszę.
-
W sytuacji, gdy w danej kategorii wagowej walki odbywają się wg reguły "każdy z każdym" i zawodnicy zgromadzą tę samą ilość punktów, o zwycięstwie decydują:
-
różnica między punktami zdobytymi, a straconymi;
-
ilość zdobytych małych punktów;
-
bilans punktów między zawodnikami /bezpośrednio zainteresowanymi/ współzawodniczącymi.
§ 19
-
Rozgrywki drużynowe w formule semi-contact kierują się innym regulaminem.
Rozdział IX Regulamin walki sportowej full-contact
§ 20
Kategorie wagowe, liczba rund, limity wieku
-
Kategorie wagowe mężczyzn: -51,0 kg , -54,0 kg, -57,0 kg, -60,0 kg, -63,5 kg, -67,0 kg, -71,0 kg, -75,0 kg, -81,0 kg, -86,0 kg, -91,0 kg, +91,0 kg.
-
Kategorie wagowe kobiet: -48,0 kg, -52,0 kg, -56,0 kg, -60,0 kg, -65,0 kg, +65,0 kg.
-
W zawodach amatorskich /zawodnicy walczą/ walki trwają 3 x 2 min. z 1 min. przerwy.
-
W regulaminie full-contact mogą walczyć zawodnicy, którzy ukończyli 18 rok życia i posiadają co najmniej kategorię D full-contact.
§ 21
Sędziowie
-
Walkę w ringu prowadzi sędzia ringowy, który nie ocenia jej na punkty.
-
Sędzia ringowy /który/ - wykreślić przed rozpoczęciem walki sprawdza stan ringu, sprzęt zawodników, daje komendę do rozpoczęcia i zakończenia walki, nadzoruje jej przebieg, dba o przestrzeganie przepisów, zatrzymuje czas, udziela kar, zbiera karty punktowe od sędziów punktowych zakończeniu walki, ogłasza werdykt poprzez podniesienie ręki zwycięzcy.
-
Walkę ocenia 3 sędziów punktowych.
-
Sędziowie punktowi oceniają walkę po zakończeniu każdej rundy przyznając punkty, sygnalizują sędziemu ringowemu zauważone nieprawidłowości, konsultują dyskwalifikację.
-
Sędzia czasowy sygnalizuje rozpoczęcie i zakończenie rundy /i/ oraz przerwy na 10 sekund przed jej upływem - oczyszcza ring z sekundantów.
§ 22
Ciosy i akcje dozwolone
- kopnięcia proste, okrężne, zahaczające, boczne, ukośne, opadające (uwaga: ze względu na niebezpieczne uderzenia piętą zawodnik wykonujący technikę nożną zahaczającą - opadającą - musi wykonać ją stopą);
- ciosy ręczne: proste, sierpowe, z dołu (haki);
- podcięcia na ochraniacz stopy od strony zewnętrznej i wewnętrznej;
- niskie rzuty do wysokości biodra, wynikające z akcji (uwaga: podcięcia i rzuty będą zaliczane zawodnikowi, gdy atakujący stoi, a atakowany dotknie podłoża inną częścią ciała niż stopy).
-
/Wolno atakować/ Dozwolony jest atak na przednie i boczne strony tułowia i głowy.
-
Ciosy mogą być zadawane /wypchaną/ przednią częścią zamkniętej rękawicy oraz stopą i podudziem (?) osłoniętym ochraniaczem.
§ 23
Ciosy i akcje niedozwolone
- kopnięcia kolanem,
- ciosy ręczne: łokciem, nasadą, bokiem, na odlew, z obrotową techniką ręczną,
- w tylną część tułowia i głowy oraz czubek głowy (z góry),
- poniżej pasa.
- atakować trzymając się lin, zaplątanego w liny upadającego, po komendzie "stop", lub po gongu,
- obracać się w akcji, obracać głowę, popychać,
- obejmować, wskakiwać łapać,
- atakować głową,
- unikać walki, rozmawiać, ubliżać zawodnikowi i innym uczestnikom zawodów
§ 24
Przyznawanie punktów
- Małe punkty przyznawane są za prawidłowo zadawane z pełną siłą prawidłowe techniki w dozwolone o9bszary trafień (uwaga: nie wolno uderzać w tył głowy i upadającego jak w semi-contact).
- Nie zalicza się technik wyłapywanych na gardę, przedramiona, obcierających.
- Rundę ocenia się max. do 10 punktów.
- Kryteriami do oceny walki są tzw. małe punkty za techniki możne i ręczne, a przy wyrównanej liczbie ciosów:
- lepsza technika,
- lepsza obrona,
- lepsza kondycja,
- większa liczba technik nożnych.
-
Runda może zakończyć się wynikiem 10 do 10 jeśli była wyrównana.
-
Runda może zakończyć się wynikiem 10 do 9 jeśli zawodnik wykazuje lekką przewagę zadając większą liczbę celnych ciosów (różnica do 1 - 5 małych punktów).
-
Runda może zakończyć się wynikiem 10 do 8 jeśli zawodnik wykazuje dużą przewagę, lub przeciwnik był przynajmniej raz liczony.
-
Zawodnik w czasie rundy musi wykonać minimum 6 technik nożnych.
-
Ostrzeżenie jest równoznaczne z przyznaniem rywalowi 3 małych punktów.
§ 25
Werdykty
- Zwycięstwo na punkty, jeśli walka zakończyła się w regulaminowym czasie.
- Zwycięstwo przez nokaut (K.O.), jeżeli zawodnik po prawidłowym ciosie nie jest w stanie przyjąć postawy po 8 sek., i nie jest zdolny do walki po 10 sek. (Jeśli obydwaj zawodnicy są znokautowani - K.O. - lub jeśli obaj odnieśli kontuzje i nie można wskazać winnego sędziowie obliczają dotychczasowo zdobyte punkty - jeśli nie jest to 1 runda - i wskazują zwycięzcę na punkty. Jeśli jest to 1 runda to walka nie odbyta.)
- Wygrana przez poddanie przeciwnika (uwaga: każdy zawodnik może się poddać w dowolnym momencie walki podnosząc rękę, może go poddać też sekundant rzucając ręcznik na ring).
- Zwycięstwo przez RSC:
- sędzia przerywa walkę po 3-krotnym liczeniu w ciągu rundy lub 3-krotnym liczeniu w ciągu całej walki,
- sędzia przerywa walkę przy widocznej przewadze jednego z zawodników, gdy kontynuacja walki może zagrażać zdrowiu zawodnika,
- z powodu kontuzji, gdy winny jest zawodnik poszkodowany, a drugi nie przekroczył przepisów.
-
Dyskwalifikacja (DISQ) patrz § 7 pkt. 7
-
Walkower (W.O.), gdy wyczytane zawodnik nie stawił się na ring w przeciągu 2 min.
-
Walka zakończona remisem (tylko w walkach drużynowych).
-
Walka nie odbyła się, jeśli zaistniały przyczyny niezależne od zawodników i sędziego.
§ 26
Liczenie zawodnika
- Sędzia ringowy liczy zawodnika jeżeli:
- po prawidłowo zadanym ciosie lub serii ciosów został osłabiony do tego stopnia, że kontynuowanie pojedynku zagrażałoby jego zdrowiu,
- po ciosie lub serii ciosów dotyka podłogi inną częścią ciała niż stopy, zwisa lub przytrzymuje się lin,
- jest zamroczony i traci orientację w walce.
-
/Poszkodowanemu/ Liczonemu zawodnikowi pokazuje się upływające sekundy na palcach ręki i głośno je liczy.
-
Drugi zawodnik musi odejść do neutralnego narożnika, sędzia nie rozpoczyna liczenia dopóki nie wykona on polecenia.
-
Jeżeli /do 8 sekund/ po 8 sekundach zawodnik nie jest w stanie przyjąć gardy liczy się go do 10 sekund i kończy walkę (uwaga: mimo końca rundy rozpoczęte liczenie jest kontynuowane z dalszymi tego konsekwencjami).
-
/Jeśli sędzia liczył zawodnika 3 razy w ciągu rundy lub 3 razy w ciągu walki oznacza to koniec walki przez RSC./ Trzykrotne liczenie zawodnika w ciągu rundy lub całej walki oznacza koniec walki przez RSC.
§ 27
Postępowanie po nokaucie
- Jeżeli zawodnik pozostaje w stanie utraty świadomości powyżej 10 sekund należy:
- wezwać lekarza by natychmiast zbadał go i zalecił dalsze postępowanie,
- wpisać ten fakt do protokołu i książeczki zawodnika.
-
Po przegranej przez K.O. zawodnik nie może walczyć przez 4 tygodnie; przed powrotem do rywalizacji musi ponowić badania lekarskie, w tym EEG.
-
Zawodnik, który miał uraz głowy 2 razy w okresie trzech miesięcy nie może walczyć przez następne 3 miesiące (konieczne są wtedy ponowne badania lekarskie, w tym EEG).
-
Zawodnik, który miał uraz głowy 3 razy w okresie 1 roku nie może walczyć przez okres 12 miesięcy (konieczne są wtedy badania lekarskie).
Rozdział X
§ 28
Regulamin rywalizacji sportowej light-contact
-
Zawody w regulaminie light-contact rozgrywa się w taki sposób w jaki implikuje to sama nazwa, czyli z kontrolowaną siłą ciosów. Równy nacisk położony jest na techniki ręczne i nożne. Light-contact jest formą pośrednią między full-contactem, a semi-contactem. Sędzia prowadzący walkę nie punktuje jej lecz kontroluje przestrzeganie przepisów.
§ 29
- Pole walki: /można walczyć/ wynosi na planszy 8 m. x 8 m., jak semi-contact.
- Kategorie wagowe jak w semi-contact.
- Sprzęt do walki i ubiór taki jak w semi-contactDozwolone techniki i akcje jak w full-contact.
- Niedozwolone techniki i akcje jak w full-contact (uwaga: siła ciosów musi być w pełni kontrolowana, a sędzia musi widzieć, że zawodnika stać na silniejsze ciosy).
- System punktacji jak w full-contact przy zastosowaniu następujących kryteriów:
- ilość efektywnych i prawidłowych ataków,
- różnorodność technik i kombinacji,
- czystość technik i styl walki,
- równomierność technik ręcznych i nożnych,
- kondycja w walce.
- Czas walki i ilość rund jak w semi-contact.
- Werdykty jak w full-contact (uwaga: punktuje się jak w full-contact, ale nie ma zwycięstw przez K.O.). Przy zbyt silnym ciosie (np. upadek, zamroczenie zawodnika) sędziowie określają stopień winy i kary (np. ostrzeżenie, minus punkt lub dyskwalifikacja, jeśli zawodnik nie może podjąć walki po upływie 10 sekund). Jeśli zawodnik wykazuje wyraźne zmęczenie w walce, sędzia prowadzący może wyliczyć zawodnika do 8 (jest to jednoznaczne z odjęciem 1 pkt.). Jeśli zawodnik nadal nie podejmuje walki sędzia kończy walkę przez RSC.
Rozdział XI
§ 30
Regulamin rywalizacji sportowej low-kick
-
Zawody rozgrywane wg regulaminu low-kick rozgrywa się w taki sam sposób jak w full-contact, ale jest tu dozwolony kontakt na uda przeciwnika od wewnątrz i zewnątrz. Można atakować uda przeciwnika stopą i piszczelą osłoniętą protektorem. Za technikę nożną w udo przyznaje się 1 punkt pomocniczy.
Rozdział XII
Zasady awansowania zawodników i zawodniczek do finałów
Mistrzostw Polski w regulaminie semi-contact i light-contact
§ 31
Młodzicy i Juniorzy młodsi
-
W strefie w ramach przygotowań do Mistrzostw Polski powinien odbyć się co najmniej jeden turniej w formule semi-contact i light-contact.
-
Zwycięzca rywalizacji strefowej otrzymuje tytuł Mistrza Polski Wschodniej (Północnej, ... etc.).
-
Walki w formule semi- i light-contact powinny trwać 2 x 1,5 minuty z 1 minutą przerwy. System rywalizacji powinien przebiegać do dwóch walk przegranych.
§ 32
Juniorzy
-
W każdej strefie powinien być zorganizowany co najmniej jeden turniej kwalifikacyjny do Mistrzostw Polski semi-contact i light-contact.
-
Zwycięzca rywalizacji strefowej otrzymuje tytuł Mistrza Polski Wschodniej (Północnej, ... etc.).
-
Do finałów Mistrzostw Polski awansuje po 4 zawodników z największą liczbą punktów; o ile piąty i kolejni zawodnicy mają tyle samo punktów, co czwarty, awansują wszyscy.
-
Jeśli w wadze zgłosi się tylko jeden zawodnik otrzymuje on 2 punkty.
-
Zawodnicy z tego samego klubu są rozstawiani.
-
Aktualni Mistrzowie Polski awansują bez eliminacji w swoich kategoriach wagowych.
-
Turnieje juniorów rozgrywa się przed zawodami seniorów.
-
W sytuacji zgłoszenia się małej liczby zawodników, Komisja Sędziowska może ustalić inny sposób kwalifikacji do Mistrzostw Polski.
§ 33
Kobiety
-
W rywalizacji kobiet nie ma eliminacji do Mistrzostw Polski.
-
Podczas turniejów strefowych należy umożliwić rywalizację między zawodniczkami, przyznając nagrody i tytuły takie jak zawodnikom.
§ 34
Seniorzy
-
W każdej strefie powinny odbyć się maksymalnie 3 turnieje kwalifikacyjne w formule semi-contact i light-contact.
-
Wszystkie walki powinny trwać 2 x 2 minuty z 1 minutą przerwy.
-
W pierwszym turnieju kwalifikacyjnym rozstawia się finalistów Mistrzostw Polski. W drugim turnieju finalistów pierwszego turnieju kwalifikacyjnego.
-
Do finałów Mistrzostw Polski awansuje po dwóch zawodników z poszczególnych kategorii wagowych z największą ilością zdobytych punktów. /O ile trzeci i kolejni zawodnicy mają tyle samo punktów co drugi, awansują wszyscy./ W przypadku gdy więcej niż jeden zawodnik zdobywa ilość punktów kwalifikującą go na 2 pozycję - awansują wszyscy.
-
Aktualni Mistrzowie Polski awansują bez eliminacji (w swoich kategoriach wagowych). Jeśli startują oni w zawodach eliminacyjnych to nie są wliczani do limitu miejsc premiowanych awansem do Mistrzostw Polski.
-
Jeśli w danej kategorii wagowej zgłosi się jeden zawodnik to otrzymuje on 2 punkty za gotowość do walki.
-
Najlepsi zawodnicy eliminacji do Mistrzostw Polski otrzymują stosowne tytuły Mistrza Polski Wschodniej (Północnej, ... etc.).
Rozdział XIII
Zasady /awansowania/ kwalifikacji zawodników do finałów
Mistrzostw Polski w regulaminie full-contact
§ 35
-
W zawodach mogą startować zawodnicy posiadający poniższe kategorie:
-
kategoria D - otrzymuje ją zawodnik, który ukończył 18 rok życia i posiada 5 stopień szkoleniowy kick-boxing;
-
kategoria C - otrzymuje ją zawodnik, który ukończył 18 rok życia, posiada minimum 4 stopień szkoleniowy kick-boxingu oraz wygrał 2 walki minimum 3-rundowe wg regulaminu full-contact lub low-kick;
-
kategoria B - otrzymuje ją zawodnik, który wcześniej posiadał kategorię C posiada minimum 3 stopień szkoleniowy kick-boxing i wygrał minimum 6 walk 3-rundowych (łącznie 8 walk) wg regulaminu full-contact lub low-kick;
-
kategoria A - otrzymuje ją zawodnik, który wcześniej posiadał kategorię B, posiada minimum 1 stopień szkoleniowy kick-boxing i wygrał minimum 8 walk 3-rundowych (łącznie 16 walk) wg regulaminu full-contact lub low-kick.
-
Każda walka powinna być udokumentowana wpisem sędziego głównego zawodów do książeczki sportowo-lekarskiej zawodnika.
-
Zawodnik lub jego macierzysty klub powinien wystąpić pisemnie do Komisji Sędziowskiej PZK-b o przyznanie odpowiedniej kategorii zawodniczej (oprócz kategorii D, którą zawodnik otrzymuje automatycznie po ukończeniu 18 roku życia i zdobyciu 4 stopnia szkoleniowego kick-boxing) dokumentując spełnienie wymagań na daną kategorię ( np. kserokopia wpisów do książeczki sportowo-lekarskiej, podanie numeru certyfikatu na wymagany stopień szkoleniowy).
-
W zawodach, galach kick-boxingu mogą uczestniczyć wyłącznie zawodnicy posiadający kategorię A lub B.
-
W walkach o tytuły mistrzów świata, Europy czy interkontynentalnych różnych organizacji zawodowych kick-boxing mogą uczestniczyć wyłącznie zawodnicy posiadający kategorię A.
-
Przyznanie kategorii zawodniczej będzie poświadczone ujednoliconym, numerowanym i rejestrowanym w bazie danych Polskiego Związku Kick-boxingu dokumencie. PZK-b nie będzie wystawiał zaświadczeń o kategorii D.
§ 36
System rozgrywek eliminacyjnych do Mistrzostw Polski full-contact
- System rozgrywek opiera się na maksymalnie 6 otwartych turniejach full-contact, w których zawodnicy zdobywają punkty w zależności od rangi turnieju.
- W turniejach pod nazwą Otwarte Mistrzostwa Regionu zawodnik otrzymuje za każdą wygraną walkę 2 punkty i jest dodatkowo premiowany za zajęcie miejsca od 1 do 3 w następujący sposób:
I miejsce - 5 punktów
II miejsce - 3 punkty
III miejsce - 2 punkty
- Dodatkowe punkty przyznaje się wyłącznie w wypadku, gdy zawodnik wygra przynajmniej jedną walkę.
- Wprowadza się turnieje w randze mistrzostw regionu:
Mistrzostwa Pomorza
Mistrzostwa Wielkopolski
Mistrzostwa Śląska
Mistrzostwa Małopolski
Mistrzostwa Mazowsza
Mistrzostwa Pojezierza Mazurskiego
- W pucharze Polski zawodnik otrzymuje za każdą waygraną walkę 2 punkty i jest dodatkowo premiowany za zajęcie miejsca od 1 do 3 w następujący sposób:
I miejsce - 8 punktów
II miejsce - 5 punktów
III miejsce - 3 punkty
-
Dodatkowe punkty przyznaje się wyłącznie w wypadku, gdy zawodnik wygra przynajmniej jedną walkę.
-
Do finałów Mistrzostw Polski kwalifikują się aktualni Mistrzowie Polski, Mistrzowie Europy i świata WAKO oraz pierwszych ośmiu zawodników, którzy zgromadzili największą ilość punktów.
-
W turniejach ogólnopolskich i Pucharze Polski full-contact nie rozstawia się zawodników.
Rozdział XIV
§ 37
Przepisy końcowe
-
Terminy zawodów ustala Zarząd PZK-b przed danym sezonem startowym.
-
Zawodnicy z tego samego klubu powinni być rozstawieni tak, by nie walczyć między sobą w pierwszej walce.
-
Za wygraną walkę zawodnik otrzymuje 2 punkty. Za wygraną walkę o III miejsce zawodnik otrzymuje 1 punkt Zawodnicy z ilością punktów 0 nie awansują do Mistrzostw Polski
-
W mistrzostwach Polski rozstawia się aktualnych medalistów Mistrzostw Świata, Mistrzostw Europy oraz Mistrzostw Polski wg podanej kolejności. W szcze3gólnych przypadkach sędzia główny Mistrzostw Polski decyduje o rozstawieniu zawodników z tej samej strefy.
-
W zawodach rangi mistrzowskiej przy 3 startujących zawodnikach w danej kategorii wagowej obowiązuje system pucharowy W zawodach eliminacyjnych obowiązuje reguła "każdy z każdym".
Opracowanie:
-
Krzysztof Wieczorek
-
Krzysztof Kacperski
-
Krzysztof Żychliński
-
Zbigniew Trzeciak
-
Waldemar Hajducki
-
Leszek Jankowiak
Do góry
|